Vertraging bij inhanging sluisdeur Meppelerdiep

Henry-Wallinga©-Sluisdeur-Meppelerdiep-Zwartsluis-04ZWARTSLUIS – De complexe inhanging van de loodzware sluisdeur in het binnenhoofd van de nieuwe schutsluis te Zwartsluis heeft donderdag 22 januari 2015 flinke vertraging opgelopen door ‘een paar tegenvallertjes’, maar Rijkswaterstaat denkt dat tijdverlies wel weer in te lopen. Alle werkzaamheden rondom de Meppelerdiepsluis zijn tot nader order stilgelegd. Indien de omstandigheden dat toelaten, zal de inhanging vrijdag 23 januari, vanaf 08.30 uur worden voortgezet.

Sandra van der Zweep, communicatieadviseur bij Rijkswaterstaat: “Met het inhangen van de sluisdeur ging het één en ander niet volgens plan. Op dit moment zijn de onderaannemers in nauw overleg voor een veilige inhanging. We schakelen over op plan ‘B’!” In alle vroegte wilde men de in België gefabriceerde 170 ton wegende deur met behulp van twee 700-tons kranen gaan inhangen maar bij het optillen begon de deur te glijden en kwam met een knal tegen een pilaar tot stilstand. Hierbij is er schade ontstaan. In eerste instantie was men bang dat de deur weer terug moest voor herstel maar techneuten hebben geconstateerd dat de ontstane schade ter plekke kan worden hersteld.

De deur, met een afmeting van circa 37x7x3 meter, is onderdeel van de Meppelerdiepsluis die door de Combinatie Strukton Civiel Projecten – Reef Infra, in opdracht van Rijkswaterstaat wordt omgebouwd van keersluis naar schutsluis. Eind 2016 wordt de tweede deur verwacht.

De bouw van het binnenhoofd moet afgerond zijn, voordat begonnen kan worden met de sloop van de oude keersluis. Op dat moment kan met behulp van het nieuw gebouwde binnenhoofd de hoogwaterveiligheid en de waterhuishouding tijdens de uitvoering gegarandeerd worden. Wanneer de oude keersluis gesloopt gaat worden en het nieuwe buitenhoofd gebouwd, zal het verkeer via een wegomlegging om de bouwwerkzaamheden heen geleid worden.

De verrichtingen zijn “live” te volgen via een webcam: www.bouwcam.com/cameras/Zwartsluis